Alapítva 1995 december 1-re virradóra Andrásnapján
Balikó Gyula iparművész, Balikó András szobrászművész, Paulinyi János ötvösművész és Szőnyi Endre szobrászművész alapítótagok által.
A Baráti Kör közel száz taggal indult.
A Rékassy Csaba Baráti Kör megválasztott Elnöke: Paulinyi János
A Baráti Kör megválasztott Titkára és Krónikása: Szőnyi Endre
A Baráti Kör megálmodója és Atyja: Balikó Gyula
A Rékassy Csaba Baráti Kör magáénak vallja azt az értékszemléletet, amelyet Rékassy Csaba életművével és életútjával hitelesített.
A Baráti Kör nyitott mindazok számára, akik ezt az értékszemléletet képviselik, vagy képviselni akarják.
A Baráti Kör közvetlen célkitűzései:
• Rékassy emlékkiállítás megvalósítása
• Rékassy emlékkatalógus kiadása
• Rékassy síremlék fölállítása
• Rékassy díj alapítása
• Rékassy könyv kiadása
1997. április 24. Szent-György napja. Rékassy Csaba 60. születésnapján síremléke felavatásra került. A síremléket Szőnyi Endre szobrászművész készítette. Avatóbeszédet mondott: Kő Pál szobrászművész. /Avatóbeszéd
2009. december 13. Rékassy Csaba halálának 20. évfordulója alkalmából hajdani lakóházán Családja és a Rékassy Csaba Baráti Kör emléktáblát állított. Az emléktáblán lévő domborművet Csikai Márta szobrászművész, az emléktábla feliratát Szőnyi Endre szobrászművész készítette. Az emléktáblát Szakolczay Lajos író avatta fel. /Avatóbeszéd
1997. november 21. Rékassy Csaba Baráti Köre díjat alapított Rékassy Csaba, a magyar művészet kiemelkedő alakja emlékének ápolásáért -
a díjat olyan művész érdemli el, kinek munkásságára jellemző a Rékassy Csaba által képviselt szellemiség.
A díj alapját képező összeg létrehozása 21 művész felajánlásából lett megteremtve. Cserba György Galériájában megrendezett kiállításból befolyt összeg a T-Art Alapítvány Rékassy Díjra elkülönített számláján került kezelésre.
A kiállító művészek:
Ágotha Margit, Balikó András, Csáki Róbert, Csikai Márta, Gaál József, Gál Lehel, Horváth István, Jovián György, Kő Pál, Kurucz István András, Muzsnay Ákos, Nagy Gábor, Püspöky István, Rékassy Eszter, Sáros András Miklós, Sulyok Gabriella, Szabó Tamás, Szőnyi Endre, Szurcsik József, Veres Enéh Erzsébet, Véssey Gábor.
1998-ban alapítva. Kiadva a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola évenként megrendezett Tanulmányi Versenyén. Az emlékplakettet Csikai Márta szobrászművész készítette.
1998-ban alapítva. Kiadva 1998-2010 között a Miskolci Grafikai Biennálén, 2010-től átköltöztetve a Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlatra.
A díjat alkotó emlékplakettet Szőnyi Endre szobrászművész készítette, a grafika Rékassy Csaba - Rondo című rézmetszete.
1996. Megjelent a Szolnoki Galériában megrendezett első életműkiállítás alkalmából.
A könyvet tervezte:
Balikó Gyula és Rozmann Ágnes
Írta: Dr. Supka Magdolna, Megay László és Ratkai Ida
Angolra fordította: Prékopa Judit
A műtárgyak felvételeit készítette: Kozma Károly
A portréfotókat készítette: Fejér Ernő
Készült:
Tisza Nyomda, Szolnok, 1996
/Írások
1996. szeptember 15.Az első életműkiállítás Szolnokon, a Damjanich János Múzeum Szolnoki Galériájában került megrendezésre. Ez alkalomból lett bemutatva a megjelent életműkatalógus. Az életműkiállítást megnyitotta: Megay László író. Köszöntőt mondott: Tálas László múzeumigazgató. A kiállítást rendezte: Nagy T. Katalin művészettörténész.
/Megnyitóbeszéd
1996. december 9. Az életműkiállítást megnyitotta: Dr. Supka Magdolna művészettörténész. A kiállítást rendezte: Ágotha Margit grafikusművész.
A kiállításmegnyitóról filmet készített: Sulyok Gabriella
/Film
1997. április 25. II. emeleti kupolaterem. Az életműkiállítást megnyitotta: Dr. Supka Magdolna művészettörténész. Közreműködött: Csernus Katalin és Roth Ede gitárművészek. A kiállítást rendezték: a Rékassy Csaba Baráti Kör tagjai.
2003. október 20. Barcsay-terem. Emlékkiállítás és a rézmetszés művészete címmel nyílt kiállításon kizárólag rézmetszetek, fázisnyomatokkal kiegészítve kerültek bemutatásra. Az emlékkiállítást megnyitotta: Dr. Supka Magdolna művészettörténész. Köszöntőt mondott: Farkas Ádám rektor. A kiállítást rendezték: a Rékassy Csaba Baráti Kör tagjai.
2006. április 30. Az életműkiállítást megnyitotta: Szőnyi Endre szobrászművész. Köszöntőt mondott: Hódmezővásárhely alpolgármestere.
A kiállítást rendezte Szőnyi Endre szobrászművész. Az eseményről filmet készített: Sulyok Gabriella
/Megnyitóbeszéd /Film
2007. június 6. Az emlékkiállításon rézmetszet válogatás lett bemutatva Rékassy Csaba műveiből. Az emlékkiállítást megnyitotta: Bitó János építész. A kiállítást rendezte Nagy Gábor festőművész és Balikó Gyula iparművész.
/Megnyitóbeszéd
2012. november 15. A T-Art Alapítvány gyűjteményéből Triász címmel nyílt közös kiállítás: Rékassy Csaba Ovidius rézmetszet sorozata, Ágotha Margit Munkácsy-díjas grafikusművész és Rékassy Eszter grafikusművész munkáival. A kiállítást megnyitotta: Szőnyi Endre szobrászművész. A kiállítást rendezte Tenk László festőművész.
1995. december 1. A Rékassy Csaba Kör megalakulása
1996. A Rékassy Csaba életműkatalógus megjelentetése
1996. szeptember 15. Első életműkiállítás - Szolnoki Galéria, Damjanich János Múzeum
1996. december 9. Második életműkiállítás - Miskolci Galéria
1997. április 24. Rékassy Csaba síremlékének felavatása
1997. április 25. Életműkiállítás - Iparművészeti Múzeum, Budapest
1997. november 21. Jótékonysági kiállítás az R.CS díj alapításáért
1998. Rékassy Csaba Díj - Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola
1998. Rékassy Csaba Baráti Kör Díja - Miskolci Grafikai Biennálé
2003. október 20. Emlékkiállítás - Képzőművészeti Egyetem, Barcsay-terem
2006. április 30. Életműkiállítás - Alföldi Galéria, Hódmezővásárhely
2007. június 6. Emlékkiállítás - Ybl-klub, Budapest
2009. december 13. Rékassy Csaba emléktáblájának felavatása
2010. Rékassy Csaba Baráti Kör Díja - Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlat
2012. november 15. Kiállítás a T-Art Alapítvány gyűjteményéből, Platán Könyvtár,Óbuda
"Szürke minden elmélet,
de zöld az élet aranyfája"
Goethe
A sors ajándéknak tekintem, hogy ismerhettem személyesen is egy nagy grafikus nemzedéket Szalay Lajostól - Kondoron át - Kovács Tamásig.
Rangos életművek köveiből rakott toronynak képzelem őket, messzire látszónak, innen a Kárpát medencéből. Ennek a képzelt toronynak egyik hatalmas alapköve Rékassy mester. Szép szál alakja "fejtül magasb mindeneknél".
Modora: csöndes, szemlélődő.
Úgy volt jelen közöttünk nyugodt arcával, mint egy krónikás szerzetes, aki az örök emberit metszi lemezre, saját készítésű merített papírjára nyomtatja, maga álmodta mítoszát.
Minden érdekelte, ami az emberrel megtörtént és megtörténhetett.
Számomra ő volt a homo universalis megtestesítője.
Gondolkodtam azon, hogy rövid élete során, milyen fegyelmezett időbeosztással teremthette meg ezt a reánk örökül hagyott, tárgyakban megfogalmazott, lapokban rajzolt, fémlapra karcolt és metszett világegyetemet.
Ovidiussal és Dürerrel borozgat, - beszélget, de ott ül asztaluknál a szegény svájcisapkás mesterember is, a kovács, a bádogos, az asztalos, a szobrász, gyönyörű nők és angyalok.
A szellem embere Ő, de a kézműves mester is benne él.
Pirkadatkor vagy éjjelente birkózik benne ez a két emberfajta, egyetlen szépséges rettenetben a koponyájában születik a szintézis. Működik a teremtő fantázia.
Robban a csönd.
Séták és tűnődések, folytonos olvasás, rajzolás, önművelés.
Találkozások és nagy rátalálás.
A jóízű hallgatások mámoros baráti üldögélő együttléte.
A kvaterkázás tudománya, ami tiszteli a iszta fejet, de igazi értéke az ébren álmodozás.
Töprengések és munka.
Álmok gyönyörű színhelyei, és munka munka az idő szorításában.
A tanítás nagymesterei ŐK:
Szalay
Kondor
Rékassy
lezárult életművükkel bizonyítják és mondják, a lényeget: a világon legfontosabb a SZERETET.
Mi méltó, vagy méltatlan utódaik itt állunk körben, csöndben ma is.
Ez a síremlék, egy mai garabonciás szobrászmester, Szőnyi Endre gyönyörű és ihletett munkája, bizonyságtétel hűségünkről, barátságunkról.
Drága Csaba hát látod?
Itt állunk másként nem tehetünk.
Lujos
Rékassy Csaba (1937-1989), a mindössze ötvenkét évet élt ragyogó grafikusművész a szellem embere volt. Fájdalom, már húsz éve - fityiszt mutatván a zakatoló sorsnak? - elköltözött az árnyékvilágból, de kitörülhetetlenül mindennapjaink alakítója, a szépre ittasak ébresztője. kezében, mert mesterevolt az alakításnak s a teremtésnek, megszelídült az anyag. Rézmetszetei és különféle tárgyai (szobrai, kerámiái, fa és bronz alkotmányai) úgy ragadják meg - filozofikus bájjal - az időt, hogy valójában kiszabadítják kalitkájából. Végtelenné teszik: a szabadság metaforájává.
A Középkori kézművességnek (1965), ennek a ragyogó gobelintervnek szorgos alakjai: mesterei és papjai a kéz által megszentelt munka csaknem szakrális körébe emelnek bennünket. Rékassy attól volt boldog, ha alakító szellemét tevékenyen működtethette.
Ember és tudás, teremtés és sugárzó szeretet volt a kozmosza.
Ókori, görög-római bölcsességét - az átváltozások általi megújulás tüneményét - kivitte a piacra, bekopogott vele a kocsmába, utcai karneválok terére és pálinkafőzők kopott padjára ültette. Mert ez a bölcsesség mindig eleven volt, valósággal élő alakként hirdette a szegénylegények szabadság-fölfogását.
A művész rézlemezeibe az életét véste bele, gyakran klasszikusokat idézvén, ám az ő révükön is a pille szárnyú, tűnődő boldogságot. A bensőjéből kilobbanó reneszánsz fényt. Az életakaratot. Azt a hihetetlennek tetsző pillanatot, amikor az ember akár egy mosolyban is isten-méretűvé nőhet. Mert erkölcse túllép a korszak minden züllöttségén - makulátlan a mennyei létra - , az örökérvényű tisztaságot hirdeti.
Supka Magdolna, az életmű legjobb értője, azt írta volt Rékassyról, hogy gondolkodói bája, teljességigénye és embersége - életművének fókuszában a rézmetszet állt - a reneszánsz embert idézi. Aki "képzőművészként is bölcselő volt, filozófusként pedig kézműves".
Csikai Márta karakteres, a belső szépségét is ragyogtató domborműve - a megtört arc véghetlen tisztaságot sugárzik - a reményt is belénk ülteti. Jön majd kor - bizakdjunk - , amelyben Rékassy Csaba, a művész, az ember életműve munkás ethoszával lobogó lesz minden igazra fogékony nemzedék számára.
Szakolczay Lajos
Köszönöm a szót!
Üdvözlök mindenkit a vasárnap déli ünnepi harangszóban, Rékassy Csaba életműkiállításának megnyitóján. Rékassy Csabával találkozni mindig ünnepet jelent. Ez a mostani alkalom kétszeresen is az. Április 24-én, Szt. György napján volt 69. születésnapja, de május 17-én immár 17 éve lesz, hogy testi valójában nem lehet közöttünk, átlépve az öröklétbe csatlakozott a halhatatlanok sorához. Azóta már Dürerrel, Leonardoval, Rembrendttal, Goyával, MC Escher mesterrel, Kondor Bélával és a többiekkel az égi műteremben teszi továbbra dolgát.
Rékassy Csabát nem kell bemutassam a vásárhelyi művészetpártoló közönségnek. Pályája elején több nyarat töltött a virág utcai művésztelepen. A majolikagyárban az agyagozás, a kerámiakészítés titkaival ismerkedett. Életre szóló barátságot köt Almási Gyulával, Németh Józseffel, keresztkomája pedig Fekete Jancsi bácsi lesz. Rendszeres kiállítója az Őszi Tárlatoknak. 1971-ben Tornyi díjat kapott.
Rékassy Csaba Istenáldotta tehetség volt, aki művelte a csodát. Jól sáfárkodott a rábízott tálentumokkal, és el is számolt azokkal becsülettel az utolsó ceruza és ecsetvonásig, metszetrovátkáig. Sőt, megsokasította azokat, és minden kapott tálentum mellé hozzá teszi a magáét is.
Nem az én dolgom a csodát magyarázni meghagyom azt a magyar művészettörténészeknek, úgyis régóta tartoznak már egy nagy, átfogó Rékassy monográfiával nekünk. Én csupán arra vállalkozhatok, hogy röviden pár szóval érzékeltessem, mit jelent nekem Rékassy Csaba művészete.
A kortársak egybehangzó véleménye szerint Csaba nagyon hosszú és nagyon hallgatag volt, de ez csak részben igaz. Hosszúnak valóban hosszú volt, de, hogy hallgatag lett volna? Nézzünk csak szét itt a termekben a falakon a tárlókban, körös-körül egy áradóan gazdag életmű szól hozzánk. A legszebb képesbeszéd, képírás hangján mondja, mondja a magáét, szinte kiapadhatatlanul. Akár mihez nyúl: papír, rézlemez, falap, agyag, bronz, ezüst, az mind megszólal keze alatt.
Lenyűgöző rajztudása, szakmai fölkészültsége, kitartó szorgalma követhetetlen példa. Nagy megfigyelő, és lételeme a mesemondás. Minden érdekelte, mindent megfigyelt maga körül. A legapróbb részlet is fontos lett számára. A legkisebb virág, fúszál, levél is érdekelte. Az élettelen tárgyak is megelevenedtek keze alatt, figyelte a fák növését, a szelek mozgását. Figyelte a Nap és a Hold járását. Tekintete az Univerzum csillagaiig ért.
Mégis legszívesebben emberlétünkről mesélt, hogy kik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk. Szindbádként hajózik az élet tengerén, térben és időben keresztül-kasul kalandozhatjuk vele emberi világunkat. Bemutatja nekünk az emberlét minden fontos stációját.
Hangja férfiasan szemérmes. Szomorkásan bölcs derűvel figyel bennünket, elnéző szeretettel ábrázol minden gyarlóságunkban, de mindig valós és igaz képet kapunk magunkról.
Játszik a mesével, vagy a mese játszik vele? Foglyul ejti az időt. A múlt, jelen és jövő fölé emelkedik. Pontosabban az időtlenségben időzik. Lehet, hogy ez maga a teremtés?
Ezek után nincs más dolgunk, mint kalandra föl! Vonjuk be a horgonyokat, engedjük ki a vitorlákat és fordítsuk a szélbe hajónkat. Rékassy Csaba legyen a kapitány.
De még mielőtt kifutnánk a nyílt vizekre, és végleg átadnám a kormányrudat Rékassy Csabának, zárszóként engedjenek meg egy bejelentést: Vásárhely kulturális vezetését szeretném megszólítani. A Rékassy Baráti Kör 1998-ban alapította a Rékassy Díjat. Ágotha Margit, Rékassy Eszter, és a Baráti Kör vezetés kérését közvetítem: Mely szerint a jövőben a Rékassy Díjat az Őszi Tárlat keretén belül szeretnénk kiadni.
Köszönöm a figyelmet. És jó szelet!
Szőnyi Endre
A sors különleges adománya számomra, hogy Rékassy Csabát húsz éven át barátomnak tudhattam. Hihetetlen, hogy már majdnem ugyanennyi ideje, tizennyolc éve érezzük hiányát. Ez az időtávlat talán elegendő lenne, hogy személyéről és művészetéről az ilyenkor elvárható, elemző tárgyilagossággal szóljon az, aki kiállításának megnyitására vállalkozik. Nézzék el nekem, ha ez mégsem sikerül, annál kevésbé, mert a művészetelméletben sem vagyok járatos (építész a mesterségem).
Rékassy Csaba személyi igazolványába "grafikusművész" volt bejegyezve foglalkozásként, és a mostani kiállításon is ebben a minőségében szerepel, de életműve sokkal összetettebb. Festett faliképeket, domborműveket faragott falitékák ajtóira, készített kerámiákat, játékokat, ötvösmunkákat, zománcképeket, órákat, meg még sok minden gyönyörűt, a mesterségbeli tudás és művészet felsőfokán. Hihetetlen manuális készséggel rendelkezett: bármit csinált, profi szinten csinálta. Egy pohár vörösbor mellett jót lehetett vele beszélgetni technikáról, építészetről, csillagászatról, repülésről, hajózásról, akármiről (legritkábban művészetről). Utoljára talán a reneszánsz idején termettek ilyen színes, alkotó személyiségek, amikor egy ember még képes lehetett értelmileg és szemléletileg átfogni az akkor ismert világ teljességét, és a művészt olyan mesterembernek tartották, akitől nem bohóckodást vártak, hanem az embernek való világ szépítését.
Ma már nem létezhet ember, aki a különféle szakterületek szédületes mennyiségű tudásanyagát saját személyiségében egyesíteni képes lenne. Egyéni világképünk töredékekre esett szét, és mindennapjainkban érezzük, hogy a környező világot mozgató erők számunkra hozzáférhetetlenek, kiszámíthatatlanok. Ezért a mai, materialista ember szorong, frusztrált és hisztérikus. A kortárs avantgárd művészettől azt várják, hogy „fejezze ki” korunk életérzését. Vagyis a szétesettséget, zavarodottságot és félelmet, akár az iszonyatot is. Ez a világszemlélet azonban távol állt Rékassy Csabától. Ez is oka lehet, hogy a hivatásos hazai műkritika nem kezelte – és még ma sem kezeli – azon a szinten, ami kétségkívül kijárna a huszadik század egyik legjelentősebb magyar művészének, akinek külföldi kiállításai ott nagyobb sajtóvisszhangot kaptak, mint az itthoniak nálunk. Igaz, hogy ő evvel mit sem törődött, a divatos vonulatokon kívül maradást maga választotta és szívesen vállalta. (Persze a szakma és a műértő közönség nagy része azért felismerte jelentőségét, élete végén a „Magyar Népköztársaság Kiváló Művésze” kitüntető címet is megkapta.)
Ahogyan a zenében beszélnek abszolút hallásról, úgy neki abszolút látása volt. A látható világ dolgait – Szent Pál szavaival élve –„színről színre” látta, és gyönyörködött bennük. Grafikai lapjain fantasztikus precizitással és szeretettel ábrázol bármit is, legyen az ember, gépezet, fonott kosár, útszéli gaz vagy kődarab. A direkt rácsodálkozás élményét akarja a szemlélőnek átadni, ezért nem – vagy csak ritkán – absztrahál. A „Lakatos” című korai metszetén „csak” annyit tesz, hogy a mesterséghez tarozó, pontosan megfigyelt és precíz realizmussal ábrázolt, különféle tárgyak és eszközök sokaságát komponálja a háttal álló mesterember figurája köré. Mégis, szeretetteljes emberség sugárzik a lapról. Az itt kiállított „Mesemondó” c. lapján is hasonló történik, de itt már az elmondott mesék emlékei is keverednek a mindennapok kellékeivel, és betöltik a parasztkonyha zugait. A valóságos tér és a mesék képzeletbeli térdarabkái eltérő léptékűek, mégis a legtermészetesebb egységben léteznek együtt, mint ahogy a mese és valóság sem különbözik egy kisgyerek számára. (Ez a lapja díjat kapott az 1970-es tokiói Nemzetközi Grafikai Biennálén.)
Aki felszínesen ismerte, szűkszavúsága és szikár megjelenése alapján akár aszkétának hihette volna, de Csaba élvezte az életet. Szeretett jól enni, inni, és egyes lapjainak tanúsága szerint az érzékiség sem állt távol tőle. A hozzá közelállók azt is tudták, hogy látszólagos szenvtelensége érzékeny lelkületet takar, de saját lelkivilágáról soha nem szólt közvetlenül sem magánéletében sem a képein. A más lapokon is sokszor megjelenő nagykalapos ember – Rékassy-embléma – központi alakká a válik a „Megfigyelő” c. lapján, viccesen teleaggatva a megfigyelés rekvizitjeivel, de arca rejtve marad. A „Bábjátékos” c. késői lapján a lehúzott kalapkarima alatt már arc sem sejthető, és a korábbi lapokról megismert figurák itt tárggyá merevednek, leheletnyi szomorúságot árasztanak, és úgy sorakoznak fel, mint a Fellini-film szereplői a nagy zárójelenetben.
A művészettörténet nagy korszakainak örökségét tudatosan folytatja. Grafikai lapjai többnyire rézmetszetek. Ez a technika önmagában is anakronisztikus, a grafikai sokszorosítás kezdetén használták általánosan. (A vonalakat közvetlenül a rézlapra vésik, a rézkarccal ellentétben, ahol a festékrétegbe karcolt vonalakat savval maratják a nyomólemezre.)
A kép elkészítése hosszadalmas, aprólékos és tévedhetetlen munkát igényel, kizárja az egyszeri felindulásból fakadó lendületet. Ez a technika nagyon feküdt neki. A kis rajzelemekből összeállítható kompozíció bőbeszédű részletgazdagságra készteti, mindegyik lap egy-egy, fantasztikusan érdekes mikrokozmosz, amit csak hosszú, figyelmes nézegetéssel lehet felfogni. A lapokról az is leolvasható, hogy Rékassy Csaba a hosszadalmas munka minden percét élvezte: a nyomatok néhány négyzetcentiméternyi részletei akár önálló művek is lehetnének. Az ember még évtizedek múlva is felfedez lapjain korábban észre nem vett apró, finom poéneket. A precíz realizmussal ábrázolt képi elemeket egy általa kreált tér új kontextusába foglalja, ahol a térdimenziókat és az idősíkokat színes fantáziával és könnyedséggel vegyíti. Lapjain a legtermészetesebb módon jelennek meg együtt a különböző léptékben ábrázolt, valóságos vagy képzeletbeli figurák és tárgyak. A jelen időt folyamatos múltként értelmezi, és viszont. (Ilyen a középkori képeken is látható, ahol a figurák nagyságát nem a valóságos térben elfoglalt helyzetük, hanem jelentőségük szerint szabta meg a művész, és több, eltérő időpontban történt eseményt ábrázoltak ugyanazon a képen.)
Az ószövetségbeli Noé mostani hajóssapkában bütyköli elmélyülten a bárkáját, tudván, hogy a pusztulástól csak két keze munkája mentheti meg. Biztosan magával viszi a bárkaépítésben részt vevőket – azt a svejcisapkás melóst is, aki most épp csak megmártózik a folyóban – meg a dudást és az érzékien szép nőket, de a folyó másik partján egymásra acsarkodó, egymást nyüstölő bűnös népséget aligha. A realista részletek ellenére kép nem egy valósághű jelenet, hisz az eltérő léptékben ábrázolt alakok tudomást sem vesznek egymásról – ezért nem is válnak törpékké és óriásokká a képen. Mindegyik alaknak autonóm, saját téri mikrovilága van, és saját története sejthető.
Az „Ikarosz” c. metszetének felső részét betölti a fenséges napkorong, amelyet tudós férfiak iparkodnak megismerni mai műszereikkel. A háttérben lehulló Ikarosz drapériába burkolt figurája azonban jelzi a teljes megismerés vágyának kilátástalanságát. Hiszen a végtelen világmindenség csak jelentéktelen mértékben közelíthető meg minden új tudással, és a megszerzett ismeretek sorát csakis a mítosz egészítheti ki olyanra, hogy az emberileg is felfogható legyen. Ez bizonyára világos a tengerparton botjára támaszkodó nagykalapos számára, aki őstudása birtokában egykedvűen figyeli szegény Ikarosz sorsát.
Ovidius „Metaformózisok” c. művét illusztráló sorozatában is egymásra tolja az idősíkokat, egészen a jelen időig. (Ezt már Ovidius is megtette, hiszen a műben feldolgozott görög hitregék már az ő idejében is sok száz évesek voltak). Letörli a műről a klasszikus patinát, pátosz helyett az anakronisztikus ábrázolásból fakadó finom iróniával és bölcs humorral teszi evidenssé, hogy az illusztrált műben feszegetett emberi kérdések máig aktuálisak. „Daedalus és Ikarus” c. lapján a figurák hátterében elnyúló tengeren feltűnik egy tiszai halászladik Szputnyik csónakmotorral. A kalapos Daedalus a sokat tapasztalt felnőtt magabiztosságával oktatja „mai fiatal” fiát a repülés fortélyaira, aki idétlen madárpózban, eminens igyekezettel próbálgatja műszárnyait. Mi már tudjuk, mire ment az ártatlan az apjától szerzett tudásával. Íme, a „generációs kérdés”, amely mit sem változott évezredek alatt lényegét illetően.
A képi ábrázolás virtuóza. A „Tisztelet M. C. Escher úrnak” c. két lapjával odabólint a röviddel azelőtt elhunyt világhírű holland grafikusnak, aki az érzéki csalódásra alapozott, meghökkentő és ránézésre érthetetlen térbeli összefüggések létrehozására alapozza művészetét. Mint látjuk, ezt Rékassy is tudja – ha akarja – saját képi világágának eszközeivel.
Egyik elképzelt repülőszerkezetének rajza mellé Leonardo da Vinci azt a megjegyzést fűzte, hogy az bizonyára nem tudna repülni, mert nem elég szép. Ilyen alapon még az is lehet, hogy a Rékassy Csaba lapjain ábrázolt szerkezetek és űrjárművek tán működnének is, ha elkészítenék őket? Ő maga mondta, hogy ezeket a szerkentyűket csak ő találta ki. A gépelemek pontos megfigyelésen alapszanak és valósághűek, de szerkezeti összefüggésük csak a látvány szintjén érvényes. Mégis hitelesek a művész által létrehozott képi világban. Az „Asztronauták” c. lapján az indításra váró, bonyolult szerkezetű űrjármű az égi és a földi világ közé feszül, mint a régről ismert életfa-szimbólumok, de látszik, hogy építőipari könnyűállványról szerelték össze hozzáértő kezek. A kozmosz megismerésére indul majd, pedig a baloldalon felülről lefelé áramló vonalak mutatják, hogy a kozmosz itt is van. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a jelenetnek háttal kuporgó művészbarát, Kondor Béla figurája, aki egyik repülőszerkezetét rakja éppen össze, és lám, munkálkodását szeretetteljes érdeklődéssel, közvetlen közelről figyeli az égbeli angyal. Az űrjármű mellett értekezletet tartó csoportban ott áll az égi masinát készítő iparosember is homlokára húzott svejcisapkában, aki okosan hozzá is szól ahhoz, amiről ott szó van. (Ez a kétkezi „homo faber” más lapokon is sokszor látható jellegzetes sipkájában, aki értő résztvevője a történéseknek, nem csupán „humán erőforrás”.)
Rékassy Csaba egész életműve arról a meggyőződéséről tanúskodik, hogy a világ – benne az ember által kreált világ – ember által átélhető és embernek való, ami alkotó munkával még szebbé és élhetőbbé tehető. Egyszerűen nem vett tudomást azokról a jelenségekről, amelyek ebben a hitében megingatták volna. Csudálatos illuzionista, akinek az a trükkje, hogy ő maga mélységesen hisz varázslásainak igazi voltában.
Kérem, tekintsék meg a kiállítást, és higgyenek Önök is Rékassy Csabának.
Bitó János
Hölgyeim és Uraim!
Kérem, hogy érezzék otthon magukat, hiszen Rékassy Csaba vendégei vagyunk. Ő pedig holtában is jó házigazda, mint életében volt. Mindenét megosztja velünk: kenyerét, borát és gondolatait. Csak egyet nem tehet, hogy összegyűjtve elénktárja kincseit. Ezt már másoknak kellett megtenniök - köszönet fáradozásukért. Részben az ő érdemük, hogy az itt látható képi és tárgyivilág kerek; mint ahogy Rékassy Csaba univerzumából sem hiányzott semmi, amíg dolgozott. Műve teljességét ne gy képzeljük el, hogy minden anyagot, műfajt, mint kötelező ujjgyakorlatot végigvett - bár tagadhatatlanul igen sokoldalú művész volt - hanem úgy, hogy a legapróbb munkájában is a szakmai tökély a keret, amelyben a művészi gondolat teljes szépségében megmutatkozott. Mert nem kevesebbre vállalkozott, mint, hogy visszaperelje az időtől a középkori mesterek rég elfelejtett alázatát, a reneszánsz festők érzéki, már-már bűnös örömét, ahogy az anyaghoz nyltak, vagy akár a múlt század acélmetsző iparosainak azt az arcátlanságát, hogy kevés pénzért, szakmányban dolgozva - többnyire tökéletes munkát adtak ki a kezükből... Ezt a kiállítást nézve joggal kérdezhetik: vajon Rékassy Csaba festő volt, grafikus, netán tárgyalkotó művész, aki mindenhez ért? Magam sem tudom - de talán ezt nem is szükséges eldönteni. Mert legszebb lapjait nézve joggal mondhatnánk jósnak, asztrológusnak vagy alkimistának is. Az utóbbi bizonyára neki is tetszene, és talán vidoran megjegyezné, hogy tökéletesen összeállított görebjeiben ugyan még nem sikerült azt a bizonyos elixírt előállítania - de pálinkafőzésre már kivállóan alkalmas a szerkezet - egyelőre érjük be ennyivel... Ő persze nem érte be: kifőzte benne a bölcsesség italát. Az apró örömökét. Azét a tudományét, melynek birtokában akár egy metszet-vonalba sűríthető minden, amit valaki a világról tud, érez, vagy csak sejt. És az ő metszetei megszámlálhatatlan vonalból állnak. De csak azért, hogy egy pillanat alatt eltűnjenek a szemünk elől, és feltűnjön a mű. A munkák sokaságából pedig új minőség születik: az a minőség, amelyet csak egy életmű hordoz, ami nem grafikai lapok, képek, tárgyak halmaza, hanem szigorú rend. Meglehet: ez a szigorúság csak a művész anyagkezelésére és a munkához való viszonyára vonatkozik. Mert a világgal - velünk - elnéző volt. Pedig ismert bennünket. Valamennyi figurája magányos. Egyik sem a másikra - mindegyik a távolba néz. Ez a magukbanvalóság köti össze őket... Kérem, szeressék valamennyit. Rékassy Csaba lapjain mi vagyunk. Sorsunkat már sejtve - de még büntetlenül...
•
Az idefelé vezető úton az embernek néha eszébe jut, hogy olyan tájon jár, amelynek ember alkotta kincseit legalább százévenként elpusztította a történelem. De itt gyakran előfordul, hogy letűnt kultúrák emlékeit veti ki a földből az ekevas. Ilyenkor eltűnődhetünk, hány nép fordult meg itt, amelyről nem tudhatjuk: honnan jött, és hová tűnt, és eszközeikről, kultikus tárgyaikról sokszor csak sejtjük, mire szolgáltak. Látjuk viszont, hogy szépek. Szinte valamennyi az. Mintha az idő - vagy annak titokzatos mozgatója - gondoskodna arról, hogy csak a tökéleteset vagy a majdnem tökéleteset őrizze meg. Mert lám: egy rosszul égetett cserép, gyengén kovácsolt lándzsahegy elenyészik a földben egy emberöltő alatt - a többi megmaradhat az idők végezetéig. Lehet, hogy az idő nemcsak az anyagra: a formára is ügyel. A kettőnek együtt kell élnie, hogy megmaradhasson. A régiek közül sokan tudhatták ezt - kortársaink közül kevesen. Pedig tudnia kellene mindenkinek, aki az egyetlen örök valamihez, az anyaghoz nyúl. Rékassy Csaba barátunk ennek a kivételes tudásnak kiválasztottja, birtokosa volt. Egyike azoknak a keveseknek, akiknek jóvoltából az emberi kultúra a kezdetektől máig folytonos. Még akkor is, ha közben egy-egy nép eltűnik - és másik támad helyette, látszólag a semmiből.
Az ember művészete is ehhez hasonló törvényeknek engedelmeskedik. Egyik-másik ága időről-időre látszólag eltűnik, majd a hagyományokat összegezve felbukkan ismét. Így volt ez a hatvanas-hetvenes évek hazai grafikájának esetében is, amikor látszatra előzmények nélkül kivételes képességű fiatal csapat lépett a közönség elé, hogy legjobbjai szinte a pályakezdéskor mesterré váljanak. Szemléletükben sok volt a közös - de leginkább az, hogy valamennyien a saját útjukat járták, olyan messze jutva azon, hogy oda epigonok sem követhették őket. Mert aki - mondjuk - Kondort követte volna, annak először Rembrandt iskoláját kellett volna kijárnia, aki pedig Rékassy Csabát, annak Dürerét. Mert ők ketten voltak azok, akik ez utolérhetetlenek nyomában teljes és kikezdhetetlen életművet hoztak létre - minden korban érvényeset. És ezt nagy felelősség - vagy felelőtlenség - kimondani, amikor velük egyidőben oly sok kivételes festő, grafikus dolgozott. De mit tegyünk: a legnagyobb erdőben is a legmagasabb fa a tájékozódási pont.
Megay László